Madallusjousien ostajan opas

Madallusjousien ostajan opas

Jousien madaltaminen on yksi halvimmista ja yksinkertaisimmista tavoista laskea autoa. Madallusjouset ovat usein ensimmäinen askel auton säätämisessä. Tämä johtuu siitä, että useimmat madallusjouset voi asentaa erillisenä moduulina autoon, jolloin ei tarvitse kajota muihin auton osiin. Toisaalta ne voivat olla yksi osa laajempaa päivitystä. 

Miksi haluaisin laskea autoani?

 

Madaltaessasi autoa lasket sen painopistettä. Auton painopisteen laskeminen tekee siitä vähemmän heiluvan jyrkissä käännöksissä. Tämä tarkoittaa, että painoja siirretään vähemmän ulko- ja sisärenkaisiin. Näin saat enemmän pitoa kaikilla neljällä renkaalla, mikä tarkoittaa parempaa kontaktia tienpintaan.

Jos vaihdat suuntaa nopeasti (kuten esimerkiksi S-mutkassa), madallettu auto tarvitsee vähemmän aikaa asettumiseen suunnanmuutosten välillä.

Se parantaa myös ulkonäköä. Kaaren aukot ovat harvoin hyvännäköisiä. Jos pudotat autoa hieman, pienennät kaaren aukkoja. Tämä tekee pyöristäsi isommat ja antaa autollesi urheilullisen ilmeen.

 

Miltä ajaminen tuntuu madallusjousilla?

 

Tähän on vaikea vastata tarkasti, sillä juuri tietyllä automallilla tietyt jouset luovat uniikin ajotuntuman. Kaikki myymämme madallusjouset on suunniteltu erittäin tarkasti juuri kyseiselle ajoneuvolle, johon niitä ollaan asentamassa. Esimerkiksi Eibachin Pro-Kit-madallusjousten ajotuntuma on melkein sama kuin alkuperäisissä jousissa. Urheilullisemmat laskujouset, kuten Eibach Sportline, todennäköisesti tuntuvat hieman kovemmilta ajaa. Jäykempien jousien asentamisella voi olla huomattava vaikutus myös auton ajoon pienten kuoppien ja karkean tienpinnan yli.

Tämä riippuu jossain määrin siitä missä kunnossa muu jousitus on. Ajoneuvossasi on iskunvaimentimet ja kumipuslat, jotka on suunniteltu vaimentamaan tienpinnan tuntua. Jos nämä muut komponentit ovat kuluneet, jäykemmät jouset voivat tuntua enemmän.

Kuinka matalalle voin mennä jousien kanssa?

 

Tavallisten iskunvaimentimien kanssa käytettynä madallusjousien madalluksessa on rajoituksia. Yleensä kevyemmät madallusjouset laskevat noin 30 mm. Urheilullisemmat jouset tarjoavat yleensä 45-60 mm laskua. Tämä riippuu hieman autosta. Uudemmilla autoilla on yleensä vähemmän laskuvaraa. On luultavasti parasta siirtyä kaupassa autosi madallusjousivalikkoon ja katsoa mitä automalliisi on saatavilla!

 

Entä jos autossani on jo madallusjouset?

 

Jos ajat sporttimallilla (GTi, S3, RS, AMG) tai sporttisella alustalla (S-Line, R-Line, AMG-Line, M-Sport, M-Technic jne.), auto voi hyvinkin olla jo madallettu.

Monet madallusjouset sopivat sekä vakio- että sporttialustaan, mutta jousten tarjoama madallus on standardialustan mukainen. Jos autosi on jo madallettu, sinun on vähennettävä auton madallus uusien jousien madalluksesta. Joissakin tapauksissa tehdastilattu urheilujousitus voi laskea autoa niin paljon, että jotkin jälkimarkkinoiden jouset eivät laske sitä. Joidenkin viimeaikaisten Audien S-Line alusta laskee autoa standardiin nähden 30 mm, jolloin monet jälkimarkkinoiden jouset eivät laske alustaa kovin paljoa tästä alemmas. 

 

Täytyykö minun vaihtaa jotain muuta?

 

Monet myymistämme madallusjousista ovat TUV-hyväksyttyjä. TUV-hyväksyntä tarkoittaa, että osa voidaan asentaa vakioautoon. Tämä tarkoittaa, että useimmissa tapauksissa sinun ei tarvitse vaihtaa mitään muuta.

On syytä pitää mielessä, että jousien madaltaminen antaa iskunvaimentimillesi hieman enemmän vastusta, joten jos ne ovat jo pian menossa vaihtoon niin nyt olisi hyvä aika vaihtaa uudet tilalle. Madallusjousia sovitettaessa kannattaa tarkistaa muun alustan kunto samalla. On syytä harkita sellaisten jousituksen osien vaihtamista, jotka näyttävät huonokuntoisilta.

Suosittelemme myös sport iskunvaimentimien asentamista, kun asennat matalampia ja jäykempiä madallusjousia. Esimerkiksi 45-60 mm:n madallusjousten kanssa on suositeltavaa käyttää sport iskunvaimentimia. Koska jousi tulee olemaan jäykempi kuin iskunvaimennin, lyhyempi iskunvaimennin pitää sen paremmin kurissa ja ehkäisee karkealla tiellä soraista tuntumaa.

Mitkä päivitykset sopivat hyvin madallusjousien kanssa?

 

Iskunvaimentimet

Kuten edellä mainitsimme, päivitetyt iskunvaimentimet muodostavat hyvän parin madallusjousien kanssa. Madallusjousi on jonkin verran jäykempi kuin alkuperäinen jousi. Vaikka ne toimivatkin varsin hyvin alkuperäisten iskunvaimentimien kanssa, niin jäykemmät ja lyhyemmät iskunvaimentimet ohjaavat niitä paremmin. Jotkut valmistajat tarjoavat madallusjousien ja iskunvaimentimien sarjoja, tai voit valita iskunvaimentimet erikseen.

 

Kallistuksenvakaajat ja spacerit

Voit myös tutustua täydentäviin päivityksiä, kuten kallistuksenvakaajiin ja spacereihin, tai levikepaloihin. Nämä päivitykset auttavat hallitsemaan korin sivuttaisheiluntaa. Joko jommankumman tai molempien asentaminen parantaa ajettavuutta. Kallistuksenvakaaja on suosittu jousituksen päivitys itsessään. Etupyörävetoisissa autoissa pystysuoran takatangon asentaminen auttaa hillitsemään aliohjautumista. Spacerit parantavat sekä ulkonäköä että käsiteltävyyttä siirtämällä pyöriä ulospäin. Auton leveyden laajentaminen alentaa myös sen painopistettä. 

 

Tarvitsenko TUV-sertifikaatin?

 

TUV-hyväksyntä on saksalainen turvallisuusstandardi. Monet tarjoamistamme madallusjousista ovat TUV-hyväksyttyjä. Tämä tarkoittaa periaatteessa sitä, että ne ovat läpäisseet testauksen ja sopivat todistetusti ja turvallisesti auton alkuperäisten laitteiden kanssa. Tämä on tietysti hyvä mielenrauhallesi ja indikoi jousien laadusta. Toimitamme joko jousituksen mukana tai sähköpostitse kopion TUV-testaustodistuksesta.

 

Ajoneuvo on muutoskatsastettava madallusjousien asennuksen jälkeen

Madallusjousien muutoskatsastus: TRAFICOM/194495/03.04.03.00/2019 voimaantulopäivä 1.3.2021 

 

Ajoneuvon alustan korkeutta saa muuttaa käyttämällä ajoneuvoon soveltuvia tehdasvalmisteisia alustan madallus- tai korotusjousia, madallus- ja korotusosia, portaaliakseleita, ilmajousitusta tai korkeussäädettäviä alustasarjoja. Soveltuvuudesta on esitettävä osan valmistajan tai nimetyn tutkimuslaitoksen todistus. Korkeutta voi muuttaa myös jousia takomalla, vaihtamalla ja asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen korotus- tai madalluskappaleet. Ajoneuvon alkuperäisen jousitustyypin saa muuttaa muutossarjalla, jonka tulee olla kiinnikkeitä lukuun ottamatta tehdasvalmisteinen ja soveltua muutoksen kohteena olevaan ajoneuvoon. Kaikissa ajoneuvon korkeudenmuutoksissa tulee huomioida, että valaisimien ja muiden varusteiden korkeusvaatimukset täyttyvät muutoksen jälkeen. 

Alustan korkeudenmuutoksen jälkeen kuormaamattoman ajoneuvon maavaran on oltava vähintään 80 millimetriä. Ajoneuvon kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla tavalla kuin renkaiden kokoa suurentamalla, maastoajoneuvojen alaluokissa kuitenkin enintään 150 millimetriä, josta enintään puolet saadaan tehdä muulla kuin renkaiden kokoa suurentamalla. Korotus tulee tehdä symmetrisesti pituus- ja sivuttaissuunnassa. Kuormantuntevalla jarruventtiilillä varustetun ajoneuvon alustan korkeutta muutettaessa tulee venttiili säätää vastaamaan muuttunutta korkeutta. 

 

Vaatimukset ajoneuvon alustan korkeudenmuutoksille: 

1) kuormantuntevalla jarruventtiilillä varustetun ajoneuvon jarruvoimien jakaantuminen tulee tarkastaa katsastuksessa koeajolla ja jarrudynamometrilla

2) renkaat eivät saa osua ajoneuvon rakenteisiin missään ohjauksen ja jousituksen asennossa

3) heilahduksenvaimentimet eivät saa toimia jousituksen sisäänjouston rajoittimina joustovaran loppuessa, ellei niitä ole varustettu tähän tarkoitetuilla joustonrajoitinkumeilla

4) vaihdettujen kierrejousten tulee olla jousilautasiin sopivat, ja jouset eivät saa akselisto kevennettynäkään päästä irtoamaan jousilautasista.

Asiakaspalvelu: (02) 439 8633